resumos dos pósteres


Benefits of the implementation of an integrated management system by a metalworking organization

L.M.P. Abreu
ESTGA, Universidade de Aveiro

Resumo: Being similar the requirements of several management standards, their integration conducts to purposes optimization, improving the sustainable development of operations in organizations, independently on their activity sector, dimension or type. Several authors have focused their attention to the implementation of integrated management systems (IMS) and to the assess of the corresponding integration level. The three most popular and more implemented standards are the ISO 9001 for quality management systems (QMS), the ISO 14001 for environmental management systems (EMS) and OHSAS 18001 for occupational health and safety management systems (OHSMS). The present work is concerned on both the assessment of the integration level of an IMS and the evaluation of the resulting benefits to an organization of the metalworking sector, located at Águeda. Although the organization studied is only certified by EN ISO 9001, an integrated system for both quality and occupational health and safety management have been implemented. In order to achieve the purposed objectives, questionnaires and interviews were administered to the stakeholders and to the middle management holders, respectively. The present work concluded that the IMS implemented provided several advantages for the organization, improving the efficiency and reducing costs due mainly to the greater involvement of stakeholders in the continuous improvement of quality.


Centro Social e Paroquial da Borralha: Modelo EQUASS Assurance

Francisca Santos (1), Inês Vieira (1) e Miguel Oliveira (2)
(1) aluna do 3.º ano da Lic. em Gestão da Qualidade, ESTGA – Universidade de Aveiro
(2) ESTGA – Universidade de Aveiro

Resumo: Atualmente o foco das organizações prestadoras de serviços sociais é atenderem às necessidades e expetativas de clientes cada vez mais exigentes. De forma a satisfazer estes requisitos, as organizações adotam a inserção de novas ferramentas da qualidade associadas aos métodos de gestão, nomeadamente modelos de excelência, conduzindo a uma gestão mais ativa e consequentemente à melhoria na prestação de serviços. Esta postura, visa transmitir não só uma imagem positiva da organização, bem como transparecer confiabilidade aos seus clientes e outras partes interessadas.
O presente trabalho tem como objetivo apresentar um estudo que foi desenvolvido no Centro Social e Paroquial da Borralha.
O estudo mencionado em cima refere-se á elaboração de um diagnóstico da resposta social creche do referido Centro Social.
A metodologia utilizada foi baseada no Modelo EQUASS Assurance e consistiu no método de inquérito com a utilização de questionários deste modelo.
O critério utilizado nesta avaliação consistiu em identificar a existência de indicadores inferiores a 70%, segundo a metodologia EQUASS.
Com base nos resultados obtidos foram propostas sugestões e recomendações para os indicadores inferiores a 70%, de forma a permitir uma possível certificação da qualidade dos serviços sociais, do Centro Social e Paroquial da Borralha, através do modelo EQUASS Assurance.
Em suma, a aplicação deste modelo na instituição teve um impacto positivo visto que esta pode considerar o nosso relatório de projeto e materializar a implementação do modelo para a certificação. Para as alunas, este projeto permitiu alargar horizontes e consolidar conhecimentos.


Desenvolver a cultura empreendedora na ESTGA-UA: proposta de uma estratégia de comunicação integrada

Maria Cristina Guardado
ESTGA, Universidade de Aveiro

Resumo: A Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Águeda (ESTGA-UA) pretende ser “reconhecida como uma escola politécnica de referência a nível nacional, (…) aberta ao exterior e potenciadora da qualidade e do empreendedorismo” (UA-ESTGA, 2017). Embora seja regularmente desafiada a participar em iniciativas de empreendedorismo, têm-se verificado algumas dificuldades na captação de participantes da comunidade académica para estas atividades.
Tendo em conta o cenário referido, foi desenvolvido um estudo com vista à criação de uma estratégia de comunicação que promova, entre os estudantes, os docentes e os colaboradores não docentes, uma maior cultura empreendedora na ESTGA-UA.
Da análise efetuada concluiu-se que uma comunicação integrada seria a mais adequada, apresentando-se neste póster os principais aspetos do referido trabalho.


A flood forecast and alert system for Águeda Municipality

Luísa Gomes Pereira (1), Paulo Fernandez (2), Sandra Mourato (3), Fábio Marques (1) e Miguel Tavares (4)
(1) ESTGA, Universidade de Aveiro
(2) ESA, Instituto Politécnico de Castelo Branco
(3) ESTG, Instituto Politécnico de Leiria
(4) Câmara Municipal de Águeda

Resumo: Flood events are one of the natural disasters with more impact, affecting people and causing casualties and high economic losses. In Portugal, there are several zones regularly flooded, often with severe consequences. Águeda, a small town in the centre of Portugal is included in the national list of the critical flooded zones. Its urban area, crossed by the river with the same name, is one of the areas with the greatest number of flood occurrences.
Albeit the investment of some millions of euros in the construction of a secondary river channel to divert the river flow, the impact of flooding has not been totally mitigated. Therefore, the town mayor challenged ESTGA to devise a system to forecast flooding and give alerts to the civil protection and citizens in order to timely prepare.
The objective of this work is thus help improving flood prevention, meliorating the lives of residents in flood-prone areas of Águeda by developing a flood forecast and alert system.


Implementação do modelo CAF à Junta de Freguesia de Águeda

Beatriz Martins (1), Diana Amaral (1), Ricardo Ferreira (1) e Miguel Oliveira (2)
(1) aluna(o) do 3.º ano da Lic. em Gestão da Qualidade, ESTGA – Universidade de Aveiro
(2) ESTGA – Universidade de Aveiro

Resumo: A CAF (Common Assessment Framework) é um modelo que pretende auxiliar as organizações a efetuarem um diagnóstico, procedendo a uma auto-avaliação, numa perspetiva de melhoria contínua.
O trabalho que se apresenta foi efetuado no âmbito do 2º ano da Licenciatura em Gestão da Qualidade na unidade curricular Projeto em Gestão da Qualidade em Serviços. A instituição selecionada para o efeito foi a Junta de Freguesia de Águeda.
O projeto desenvolvido teve como objetivo proceder a uma avaliação de alguns aspetos organizacionais como o método de trabalho, ambiente e infraestrutura da organização. Procedeu-se à avaliação utilizando a metodologia CAF. Posteriormente analisaram-se os dados recolhidos, elaborou-se o diagnóstico da situação atual e no final foram apresentadas sugestões de melhoria.
Pretende-se que este trabalho seja vantajoso, tanto para a junta de freguesia, que a partir das sugestões poderá realizar melhorias (internas e externas), quanto para nós que na realização do mesmo pudemos intervir contribuindo para a melhoria de uma situação real de trabalho.


Mechanical strength of FSW plates of AA6082-T6 alloy

L.M.P. Abreu
ESTGA, Universidade de Aveiro

Resumo: The aluminium alloys are increasingly used in the manufacturing of structural components for several applications such as vehicles, ships and bridges. Being practically indispensable to the manufacturing of structural components, the fusion welding techniques can originate severe distortions as well as residual stresses, porosity and lack of wetting in the weld toes. Avoiding the drawbacks associated to the fusion welding techniques, the friction stir welding (FSW) is being applied by modern industry when a high-performance structural is demanded. FSW is a solid-state joining process in which a rotating tool shoulder terminating in a pin moves along the butting surfaces of two rigidly clamped plates. The rotating tool shoulder imposes an intense mechanical deformation to the metal near of the welding line generating the heat need to promote the flow of the material. The material flow behaviour is dependent of the process parameters and influences the formed microstructures as well as the mechanical properties of friction stir welded joints. Lately was concluded that rotational and transverse speeds of the tool as well the resultant axial force are the significant parameters affecting the mechanical properties of friction stir welded joints performed in RDE-40 aluminium alloy. The optimization of FSW process parameters of AA6082-T6 was not reported yet. Present work is concerned with the study of the process parameters affecting the mechanical strength of friction stir welded plates of AA6082-T6 alloy. The quality of FSW joints is described in terms of tensile strength obtained by means of tensile tests. In a previous work was observed that the tunnel defects and shear lips lead to fatigue life reduction, being the tunnel defects more detrimental to fatigue resistance than stress concentration created near shear lips. Present work must proceed to relate the geometry of the tunnel defect with the process parameters.


Melhoria do sistema de marcação de consultas da USF +SAÚDE

Ana Correia (1), Bárbara Soares (1), Bruna Rodrigues (1), Diogo Lopes (1), Joana Dias (1) e Elisabeth Brito (2)
(1) aluna(o) do 3.º ano da Lic. em Gestão da Qualidade, ESTGA – Universidade de Aveiro
(2) ESTGA – Universidade de Aveiro

Resumo: O projeto que se apresenta foi realizado no âmbito da Unidade Curricular de Projeto em Gestão da Qualidade em Serviços do 2º ano da Licenciatura em Gestão da Qualidade. A USF +Saúde colocou o desafio de se conseguir dar resposta a um problema relativo à marcação de consultas por iniciativa do utente. Definiu-se como indicador desejado que a marcação de consultas não ultrapassasse os 15 dias úteis, passando a ser este o objetivo geral do nosso projeto.
Constatou-se a necessidade de atuar em várias áreas além do processo de marcação de consultas, nomeadamente, proceder à análise de alguns aspetos do setor administrativo uma vez que todas as atividades inerentes à USF se interligam e contribuem no seu conjunto para o desempenho global da organização.
Iniciou-se uma recolha de dados relativamente ao funcionamento da USF, seguidamente foram definidas diversas metodologias como a realização de entrevistas, observação direta, reuniões, criação de ferramentas que ajudam na gestão dos serviços da USF e por último a alteração de documentos de forma a torná-los mais eficazes.
Estas metodologias permitiram que se identificassem as causas do problema apresentado e se apresentassem sugestões de melhoria que se acredita que após a sua implementação aumentem a eficácia do serviço prestado pela USF, levando a uma maior satisfação das necessidades e expetativas dos seus utentes.


Modeling Monthly long-term temperature series in Portugal

Magda Monteiro (1) e Marco Costa (1)
(1) ESTGA & CIDMA, Universidade de Aveiro

Resumo: Global warming is a phenomenon that is a worldwide concern, since its consequences in the near future can be devastating. This phenomenon can be study at a global, region or at a local levels through the monitoring and the analysis of the temperature rise in order to adopt measures to tackle this problem. For example, in Europe there has been especially relevant climate change in the Iberian Peninsula. Actually, a large warming has been observed in the past 50 years over the Iberian Peninsula and, over the past 30 years warming occurred mainly in summer.
In the European warming context the analysis of local time series has a special interest in order to monitor temperature rise more effectively, thus avoiding interpolation uncertainties associated with global or regional time series.
This work examines long-term time series of monthly mean air temperatures in the three main Portuguese cities: Lisbon, Porto and Coimbra. Suitable statistical time series models must be developed in order to accommodate particular characteristics of this type of correlated data. The model proposed is presented in a periodic state space framework, associated with a suitable version of the Kalman filter, in order to identify and quantify the monthly warming rates taking into account the seasonal behavior and time correlation. Results show that there are different monthly warming rates and the greatest annual mean rise in temperature was found in Porto with 2.17ºC whereas in Lisbon and Coimbra were, respectively, 0.62ºC and 0.55ºC per century.


Preparação da Implementação de um Sistema de Gestão da Qualidade: Departamento de Produção e Departamento Financeiro

Vanessa Vieira (1) e Adelina Baptista (2)
(1) ex-aluna do 3.º ano da Lic. em Gestão da Qualidade, ESTGA, Universidade de Aveiro
(2) ESTGA – Universidade de Aveiro

Resumo: Este póster tem como propósito apresentar o trabalho realizado no âmbito do Estágio da Licenciatura de Gestão da Qualidade da ESTGA (Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Águeda), da Universidade de Aveiro.
O principal objetivo deste trabalho consistiu na preparação da implementação do Sistema de Gestão da Qualidade numa organização do setor de Fabrico de tecidos não-tecidos de fibra de vidro. O trabalho foi desenvolvido em quatro fases. Inicialmente, com a finalidade de elaborar o Mapa de Processos, desenvolveram-se atividades que permitiram a definição dos processos principais da organização. Numa fase posterior, após os processos principais estarem definidos, procedeu-se à elaboração de todos os processos relacionados com o departamento da produção e com o departamento financeiro.
Numa terceira fase, elaborou-se a documentação associada a cada processo, de acordo com as necessidades dos principais intervenientes e definida a sua respetiva codificação.
Por último, foi realizada uma pré-auditoria às áreas de intervenção do trabalho, no âmbito da Norma NP EN ISO 9001:2015, constatando-se que toda a documentação elaborada estava conforme com os requisitos


Preparação da Implementação de um Sistema de Gestão da Qualidade: Departamento de Recursos Humanos, Departamento da Qualidade, Departamento Sistemas de Informação e Sistema de Arquivo

Mariana Carvalho (1) e Adelina Baptista (2)
(1) ex-aluna do 3.º ano da Lic. em Gestão da Qualidade, ESTGA, Universidade de Aveiro
(2) ESTGA – Universidade de Aveiro

Resumo: Este póster tem como propósito apresentar o trabalho realizado no âmbito do Estágio da Licenciatura de Gestão da Qualidade da ESTGA (Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Águeda), da Universidade de Aveiro.
O principal objetivo deste trabalho consistiu na preparação da implementação do Sistema de Gestão da Qualidade (SGQ) nos Departamentos de Recursos Humanos, Qualidade e Sistemas de Informação, numa organização do setor de Fabrico de tecidos não-tecidos de fibra de vidro. Esta empresa não se encontrava ainda em laboração e por conseguinte, foi necessária a identificação de todos os processos da empresa e a elaboração do respetivo mapa de relações interprocessuais.
Numa primeira fase procurou-se identificar todos os processos pertencentes ao sector administrativo, nomeadamente no departamento de Recursos Humanos, Qualidade e Informática. Posteriormente, foram desenvolvidos e organizados todos os requisitos relacionados com cada um dos processos identificados e elaborada toda a documentação a eles indexada. De seguida foi criado um sistema de codificação dos documentos abrangidos pelo SGQ de modo a tornar identificável todos estes documentos. Durante todo este processo surgiu a necessidade da criação de um sistema de arquivo que foi paralelamente implementado. Neste âmbito foi criada uma tabela de identificação dos registos com toda a informação necessária para a identificação específica de determinado documento, como o código, nome, tempo de retenção, localização, arquivo vivo ou morto. No final do trabalho foi elaborada uma lista de verificação de requisitos que permitiu avaliar a conformidade do sistema implementado.


A satisfação dos clientes com a qualidade dos serviços de hotelaria na zona A

Ana Gomes (1), Andreia Pereira (1), Bruna Pires (1), Rita Soares (1), Elisabeth Brito (2) e Marco Costa (2)
(1) aluna do 3.º ano da Lic. em Gestão da Qualidade, ESTGA – Universidade de Aveiro
(2) ESTGA – Universidade de Aveiro

Resumo: Portugal vive um momento de acréscimo de turismo com o consequente aumento de competitividade no setor hoteleiro. Estas condições potenciam um acréscimo de preocupações com a satisfação dos clientes neste setor.
Tendo por base esta conjuntura, o objetivo deste estudo foi de aumentar a compreensão acerca das perceções sobre a qualidade do serviço dos hotéis, na zona de A, na perspetiva dos seus clientes.
Foi utilizado um tipo de amostragem não aleatória por conveniência, visto que os clientes inquiridos se encontravam hospedados nos hotéis no momento da recolha dos dados.
A recolha de dados efetuou-se durante a primeira quinzena de novembro de 2016, incidiu sobre quatro hotéis (2 de 3 estrelas e 2 de 4) e abrangeu uma amostra de 80 respondentes. Este estudo acedeu às perceções da qualidade do serviço nos 4 hotéis através de um questionário constituído por 20 afirmações apresentadas com uma escala de Likert variando de 1 (discordo totalmente) a 7 (concordo totalmente). Os dados foram analisados em SPSS 24.
Conclui-se que a dimensão que apresentava nível de satisfação mais elevado é a dimensão “Relacional”.
Face às perceções dos clientes relativamente ao seu contacto com o hotel conclui-se que o Hotel S apresentava um maior nível de satisfação dos seus clientes comparativamente com os restantes e que os clientes do Hotel I apresentavam um nível de satisfação mais baixo.
O estudo desenvolvido complementa outros estudos realizados na área da qualidade de serviços e satisfação de clientes nos serviços de hotelaria. Pretendemos auxiliar os gestores dos hotéis a melhorar a satisfação dos clientes contribuindo, assim, para o crescimento e competitividade dos mesmos


SmartWalk: SmartCities for Active Seniors

Mário Rodrigues (1), Alexandra Queirós (2), Anabela Silva (2), Carlos Santos (3), Ciro Martins (1), Joaquim Ferreira (1), Luís Jorge Gonçalves (1), Rita Santos (1), António Pereira (4), Ana Rita Teixeira (5), Célia Laranjeira (5) e Paulo Bartolomeu (7)
(1) ESTGA, Universidade de Aveiro
(2) ESSUA, Universidade de Aveiro
(3) ISCA, Universidade de Aveiro
(4) ESTG, Instituto Politécnico de Leiria
(5) ESE, Instituto Politécnico de Coimbra
(6) Câmara Municipal de Águeda
(7) Globaltronic

Resumo: SmartWalk aims at increasing the quality of life of elder population by creating tools to monitor and help preserving functional capacities.
The increase of elderly population makes a pressing matter the promotion of healthy aging, with autonomy and independence, and preserving functional capacities. Active Aging is a priority area of the Health 2020 policy of the EU. Additional to this concept exists the concept of Aging in Place that reflects the desire of be at home while aging.
SmartWalk proposes the creation of a physical activity monitoring system for smart cities. It comprises mobile devices to acquire and transmit biometric data to a server via existing SC communication infrastructure, for a trustworthy and free service. A back-office application allows health professionals, and relevant institutions, to see the data and propose small routine changes to promote the adequate physical condition, if necessary. The proposals are communicated to users via their mobile device.


State Space Modeling in the Calibration of Radar Rainfall Data

Marco Costa (1), Magda Monteiro (1) e A. Manuela Gonçalves (2)
(1) ESTGA & CIDMA, Universidade de Aveiro
(2) DMA & e CMAT, Universidade do Minho

Resumo: The weather radar provides precipitation data in a large area, for instance in a radial distance from the radar of 300 km. One of the advantages of radar rainfall over rain gauges is the provision of continuous measurements in real-time, which is unachievable even in a dense telemetered rain gauges network, since there is a large space-time variability of precipitation. This work presents a comparative study of some models to estimate radar rainfall in real time using the Kalman filtering approach. The Kalman filter approach provides a real-time scheme to calibrate radar rainfall estimates based on the rain gauge measurements. Additionally, the works aims to discuss and compare different state space formulations through its application to the same data set. This comparison focuses on the parameters estimation, the assessment of the accuracy estimates obtained by each model and in the impact of the number of rain gauges used in the improvement of radar calibration estimates. The models performance assessment is done according to the empirical square root of the mean square error of point prediction using the fourteen storms (116 hourly observations) kept for this purpose.


Time Series Modeling of Monthly Air Temperatures of European Cities

Marco Costa (1) e Magda Monteiro (1)
(1) ESTGA & CIDMA, Universidade de Aveiro

Resumo: In the last decades, the world has been confronted with the consequences of global warming. The rise in the global temperature has been an increasing concern of several authorities. According to the Intergovernmental Panel on Climate Change, the world’s greenhouse gas emissions are continuing to increase and on the present path, global temperature rise will far exceed the limit goal of two degrees Celsius that countries have agreed in order to avoid the most dangerous impacts of climate change. In the United Nations Framework, countries adopted the Paris Agreement, on 12 December 2015 in France, at the UN Climate Change Conference where parties committed to take ambitious actions to keep global temperature rise below 2 degrees Celsius by the end of the century. However, this global phenomenon is not reflected equally at every part of the globe. Hence, the monitoring and the analysis of the temperature rise, at a global, regional or at a local level, have been a challenge for the scientific community. The warming phenomenon must be monitoring at a smaller scale. This work examines long-term time series of monthly mean air temperatures in several European cities (available at the Climate Data Online (CDO) https://www.ncdc.noaa.gov/cdo-web/). Suitable statistical time series models must be developed in order to accommodate particular characteristics of this type of correlated data. These models can be simple multiple regression models with errors with a correlation structure or, for instance, models that are more versatile as state space models. In a second step, modeling results are used to identify homogeneities between different cities.